I min funksjon som leder av VHF har jeg i ulike sammenhenger blitt invitert til andre deler av Oppland, og jeg tenkte det kunne være av interesse å ta med seg litt om hva som er i gang på dette området i fylket:
To modeller for samarbeid kan være aktuelle
1. I saksforberedelsene til det første Gudbrandsdalstinget, som ble avholdt 11.04.18, finner vi sak GTO 5/18, som omhandler en skisse til etablering av et kommunalt råd for deltidsinnbyggerne, med klare anvisninger av hvordan dette kan gjøres i praksis.
2. Alternativt kan NAK vurdere den tilnærmingen som Vestre Slidre har valgt, nedfelt i en felles Handlingsplan.
Modell 1: Gudbrandsdalen - kommunalt råd
I Gudbrandsdalen er felles saksframlegg «Fra Byregionprogram (BYR) til Gudbrandsdalspraksis – igangsetting av tiltak og etablering av Gudbrandsdalsting» blitt behandlet i alle kommunestyrer og fylkesutvalget innen utgangen av mars 2018, og det ble gjort likelydende vedtak, som derfor er styrende for utviklingen i de regionene. Det inkluderer forslag om råd for deltidsinnbyggere i alle kommuner, hvor det i vedtaket står følgende:
«1c Opprette/vurdere oppretting av kommunalt råd for deltidsinnbyggere, senest innen konstituering av nytt kommunestyre»
I saksframlegget var rådet omtalt slik:
Kommunalt råd for deltidsinnbyggere
Med økende antall deltidsinnbyggere (hytteeiere, pendlere osv) som følge av moderne bosetting, må deltidsinnbyggernes rettigheter og plikter på dagsorden. Det kan på sikt bety større endringer når det gjelder demokratiske rettigheter og statlige overføringer/rammetilskudd. I første omgang foreslås opprettelse av råd for deltidsinnbyggere i alle kommuner, eventuelt også fylkeskommunen. Selv om det i dag ikke er en etablert praksis i norske kommuner, kan det henvises til at det allerede finnes i et 30-talls finske kommuner.
Kommunene er forskjellige og andel deltidsinnbyggere er ulikt. Kommunene bør derfor stå relativt fritt i utforming og mandat for et slikt utvalg. Men på bakgrunn av drøftinger og anbefalinger i Byregionprogrammet, og for at det skal inngå i en felles Gudbrandsdalspraksis, foreslås følgende føringer:
- Det skal være et rådgivende organ
- Det skal bestå av deltidsinnbyggere, politikere og eventuelt andre lokale representanter (fra for eksempel grendelag)
- Representanter for deltidsinnbyggere velges gjennom samarbeid med velforeningene i kommunen
- Rådmannen eller den han/hun bemyndiger, møter fra kommunens administrasjon
- Kommunen dekker møteutgifter, og fører referater mv
Med utgangspunkt i BYR-modellen er vedlagt et utkast til reglement for et slikt kommunalt utvalg.
Modell 2: Vestre Slidre
Samarbeidet mellom Vestre Slidre Hytteforening og kommunen har utviklet seg trinnvis, formelt og uformelt. Foreningen ble etablert i 2013, med 21 hyttevel.
Hovedtrekkene har vært:
- Hyttepolitisk dialog
- Initiativ i spesielle saker (eiendomsskatt, snøscooterløyper etc
- Høringsinstans i fellessaker (reguleringsplaner etc)
- Hyttepolitisk plattform (handlingsplan signert høsten 2015)
Basert på den felles handlingsplanen har foreningen og kommunen etablert 5 arbeidsgrupper i utviklingsøyemed, og i hver gruppe er oppnevnt et formannskapsmedlem:
- Hyttepolitikk og styringsgruppe for samarbeidet
- Stier i fjellet - opparbeidelse og vedlikehold – stimulerer dugnad fastboende og hyttefolk
- Vann & Avløp – oppgradering, modellering av interessent-bidrag
- Næringsutvikling – stimulere tilbud for hyttebefolkningen (link til VHF styremedlem i Visit Valdres)
- Hytter og helse – styrke tilgjengelighet for kommunale helsetjenester når på hytta
Gjeldende Handlingsplan i Vestre Slidre er vedlagt
Oppsummering
Valdres blir i andre deler av Oppland og utover i landet oppfattet som foregangsregion for samarbeid med sine deltidsinnbyggere. Det er vi i Valdres Hytteforum (VHF) glade for og stolte av, og det samarbeidet skal fortsette. Vi håper på denne måten å gi innspill til konkrete samtaler mellom kommunene og deltidsinnbyggerne.
Knut Nes
Følg oss på Instagram