Visuelt løft for lokale matvarer fra Valdres
22. august 2017
FOKUS. Fra venstre: fotografene Yngve Ask og Cathrine Dokken stiller fokus, mens statistene Malene Grøndahl og Kirsti Aulstad Sogn øver på å se sultne ut. (Foto: Henning Wangsnes)
- Skulle vi dyttet spekeskinka inn mot midtre del av bordet?
- Kan den mannlige statisten få litt mer pudder i panna?
- Vi mister lyset i front med den oppstillinga der, kan noen flytte gyngestolen?
Kreative og oppstemte stemmer runger over et ellers rolig stølsleie på Sørre Syndin i Vestre Slidre. Noen sauer har stilt seg opp for å sjekke ståheiet rundt det gamle selet som i fire dager i august har vært rigget til med lyskastere, filmkameraer, stylister og statister.
Styrker merkevaren Valdres
Det er ingen skuespillere, kjendiser eller profesjonelle fotomodeller til stede. I fokus av all "glamouren" finner vi derimot kurv, flatbrød, ost, rakfisk, bringebær og mange andre lokale produkter levert av matprodusenter i Valdres.
Henning Wangsnes, kreativ leder i Valdres Natur- og Kulturpark jogger lett rundt på settet. VNK har planlagt og finansiert dette fotoprosjektet og har en klar visjon for resultatet.
- Det er en økende etterspørsel etter lokalprodusert mat i vår fjellregion, og VNK har et ansvar for å være med å både politisk og visuelt løfte merkevarer som er med på å skape arbeidsplasser og identitet her i Valdres. Med dette fotoprosjektet vil vi vise at Valdres kan assosieres med mangfoldig matproduksjon ut fra de fantastiske, naturgitte forutsetningene vi har, sier Wangsnes.
På settet har han med seg både stills- og videofotograf, to stylister og en rekke statister. Flere av arbeidsdagene bikker midnatt før de er i seng.
- Det er lange dager, men flere av oss som har jobbet sammen før og stemningen er veldig god, forteller Wangsnes
Flerbruk av materialet
- Er det ikke litt råflott å bruke så mye ressurser på å avbilde mat?
- Resultatet fra disse dagene skal komme mange til gode. Matprodusenter fra Valdres kan få bruksrett på de bildene vi tar. Bilder og videoer skal brukes i kampanjer og salgsfremstøt på en rekke flater fremover og markedet forventer at det skal se profesjonelt ut. Turister og hyttefolk vil ha lokal mat, og dette arbeidet kan selge inn Valdres som feriedestinasjon på lik linje som skiløyper og fjell, mener Wangsnes.
- Materialet skal også med til den norske standen på Grüne Woche i januar 2018. Det er en internasjonal matmesse der Valdres Natur- og Kulturpark har ansvar for markedsarbeidet for Fjellregionen i Norge.
Styling. På denne photoshooten var matvarene selve "stjerna" og den hadde en egen stylist i Berit Ildjarnstad (til venstre). Fotograf Cathrine Dokken (til høyre) sjekker lyssettingen. (Foto Henning Wangsnes)
"Hair & Make-Up" Stylist Lisbeth Skogstad (t.v) sørger for at statistene fikk modell-behandling. Her får Helene Voje Heieren orden på håret. (Foto: Henning Wangsnes).