Den Bergenske Kongevegen gjennom Valdres
Gjennom Valdres frå Dokka – gjennom Bruflat og over Tonsåsen og vidare opp dalføret og over Filefjell til Lærdal går Den Bergenske Kongevegen. Vegen vart ferdig i 1793 og bygd etter kongeleg forordning. Kongevegnemninga er direkte knytt til tida Noreg låg under Danmark og til åra med einevelde (1600-1800). Kongevegane i Danmark var i hovudsak bygd for Kongen og hans store administrasjon. Kriteria for å vere ein kongeveg er blant anna at det er en hovudveg av nasjonal tyding og storleik, og som stift og stat sjølv initierte bygginga av.
I hovudsak var kongevegane dei viktigaste innanlandsrutene som i stor grad var etablert alt i mellomalderen, og som vart utbetra og bygd om til kjørbare veger for en meir effektiv kommunikasjon. Administrasjonen sat i København, og kongevegane var bindeleddet i den offentlige transport av skatter, post og embetsfolk, og hadde også en viss militær tyding.
Å bygge ridevegane om til kjørbare veger var et arbeid som kravde enorme ressursar, og difor var det naudsynt med kongelig oppmoding. Under arbeidet med den Bergenske kongeveg (over Filefjell) vart det utstedt en forordning frå Kongen i 1792 om blant anna ansvarsfordeling og ekstra pliktarbeid, og korleis vedlikehaldet skulle organiseras etter at vegarbeidet var ferdig (pliktarbeid).
Kongevegane har eit eige symbol som er strengt knytt til dei definerte kongevegane.
Andre kjende kongeveger er:
- Den Trondhjemske kongevei
- Den Fredrikhaldske kongevei
- Den Wingerske kongevei
- Den Sørlandske kongevei
- Sølvvegen mellom Kongsberg og Hokksund
Omgrepet Kongeveg gikk ut av bruk i 1824, da Norge fikk ny veglov der dei viktigaste vegane skulle heite hovedveg.
Den Bergenske Kongevegen i gjennom Valdres er i ulik stand i gjennom kommunane. Enkelte stader er den fjerna eller ligg under E16, andre stader er den rast ut eller attgrodd. Region og kommunar har i mange tiår arbeida for å legge til rette for dei strekningane som kan nyttast, både med rydding, restaurering og informasjon.
Arbeidet i Valdres
I Kulturminneåret i 2009 byrja ei gruppe i Lærdal og Vang/Valdres og samarbeide for å ruste opp strekninga frå Vang over Filefjell til Lærdal. Arbeidet vart etter kvart formalisert til eit samarbeid mellom og Statens Vegvesen, Oppland Fylkeskommune, Sogn- og Fjordane Fylkeskommune, Musea i Sogn og Valdres, Lærdal kommune og Vang kommune. I nasjonal verneplan for vegminne vart det definert verna strekningar, og i 2012 ble det sett av kr 15 mill. til opprusting av strekningane Galdane, Vindhella og Maristuen-Kyrkjestølen. I tillegg vart det sett av 1,5 mill. ekstra til Vindhella og 1,5 til Kvamskleiva i Vang. I tillegg har Riksantikvaren har gjennom Verdiskapingsprogrammet for kulturminne bidrege med til saman om lag 1,5 mill. medan Fylkeskommunane på begge sider har bidrege med tilsvarande beløp. I tillegg har Vang og Lærdal kommunar bidrege med anna vedlikehald, brubyggingar og arbeidsinnsats.
Valdres Natur- og Kulturpark har i samarbeidet utarbeida skiltplaner og søkt støtte om støtte til dette frå Sparebankstiftelsen DNB. Tilsegn er gjeve i tre omgangar på kr 350 000 (2013), 220 000 (2014) og 60000 (2015). til saman kr 630 000,-
Samarbeidsprosjektet er forpliktande og vert avslutta 01.07.2016
Bedriftenettverket for Kongevegen over Filefjell
I 2014 vart det etablert eit bedriftsnettverk tilknyttet Kongevegen over Filefjell med Valdres Natur- og Kulturpark som medbedrift og prosjekteigar. Bedriftsnettverket er støttet av Innovasjon Norge i alle tre faser; forstudie, forprosjekt og nå hovedprosjekt. Hovudprosjektet skal vare i 3 år ut 2017. Bedriftane har mellom anna utarbeida eigen logo, heimeside og turbeskrivelse i outtt.
Prisdryss
I 2014 vart strekninga Kongevegen over Filefjell tildelt det prestisjetunge prisen frå Statens Vegvesen, Vakre vegars pris.
I 2017 mottok prosjektet EU sin Nostra-pris.
Les også: Denne norske veien soper inn priser (Aftenposten)
Andre strekninger av Den Bergenske Kongevegen i gjennom Valdres
Andre strekningar som er lagt til rette er strekninga Hensåsen – Høre og Bruflat – Tonsåsen. I tillegg har Valdres Natur- og Kulturpark fått støtte frå Sparebankstiftelsen, DNB til Kongevegen Fagernes – Leira.